Madagascar – Informații utile pentru planificarea vacanței

Pentru cei interesați să viziteze Madagascarul, scriu mai jos câteva informații utile pentru a vă ajuta să vă descurcați mai ușor:

Perioada

Vizitează în perioada aprilie-noiembrie, când ai cele mai mici șanse să prinzi ploi. Din ianuarie și până în martie este sezonul ploios și riști să prinzi chiar și cicloni. Sunt drumuri pe care nu mai poți merge nici cu 4×4 în acest sezon sau care sunt încă noroioase după. Poți să îți alegi perioada și în funcție de ce vrei să vezi, mai multe detalii găsești aici, în limba engleză.

Biletele de avion

Poți merge cu Air France sau cu Turkish Airlines. Noi am mers cu Turkish Airlines și biletul dus-întors pentru o persoană a fost 565 de euro, luat în februarie pentru septembrie și am fost foarte mulțumiți. Zborul a fost de o oră și jumătate până în Istanbul, escala de o oră și jumătate, apoi alte 13 ore și jumătate până în Antananarivo incluzând o oprire de două ore în Mauritius, în care nu am avut voie să părăsim avionul. Noi am aflat de escala din Mauritius abia când am urcat în avion, dar dacă am fi știut din timp sigur am fi luat măcar 3 zile și pentru Mauritius.

Vaccinuri

Nu sunt vaccinuri obligatorii, doar cel de febră galbenă este în cazul în care ai călătorit de curând într-o zonă afectată. Poți găsi mai multe despre recomandările de vaccinări și alte informații utile pe website-ul consulatului și pe website-ul CDC. Noi am făcut toate vaccinurile recomandate, mai puțin cel antirabie. Pentru malarie este mai greu să găsești medicamente, însă noi am luat Eloquinne de la Medlife, în urma unei consultații la boli infecțioase și am dat vreo 3,5 lei/pastilă. Este bine să te informezi din timp ce opțiuni de medicamente sunt pentru malarie, ce efecte secundare pot avea și de unde le poți lua. Menționez că e bine să îți faci programarea la medic din timp.

Viza

Viza se poate lua de la consulatul Madagascarului din București sau direct din aeroport. În aeroport poate să dureze o oră sau două. Pentru 30 de zile cu o singură intrare costă 30 de euro de persoană, pentru alte opțiuni vezi aici.

Ce să iei cu tine

  • Spray și loțiune împotriva țânțarilor tropicali- noi am luat spray și loțiune Care Plus de la Himalaya, care sunt puternice și scumpe (50 de lei bucata), dar cred că și Autan Tropical, care e vreo 20 de lei, își face treaba;
  • Loțiune pentru protecție solară, preferabil cu SPF 50;
  • Șervețele umede și loțiune antibacteriană;
  • Haine potrivite pentru zonele pe care le vizitezi. Ține cont că seara se poate face destul de frig. Noi am prins între 8 și 35 de grade. De asemenea, în zonele cu climat umed poate ploua destul de mult;
  • Încălțăminte potrivită pentru activitățile pe care le planifici – Nu te poți cățăra la Tsingy în șlapi decât dacă ești ghid;
  • Un dicționar de franceză poate fi util dacă nu vorbești limba și dacă nu ai ghid;
  • Toate medicamentele de care ai nevoie sau e posibil să ai nevoie – sunt multe zone în care nu sunt farmacii, nu vrei să te trezești cu probleme la stomac la o zi de mers până la cea mai apropiată farmacie. Și dacă tot am deschis subiectul, vă anunț că toaletele nu se găsesc la orice pas;
  • Baterie externă – se întâmplă să stai o zi întreagă pe drum sau să se taie curentul în timpul nopții;
  • Uscător de păr dacă nu poți trăi fără – eu una am suferit;
  • Cel puțin un rucsac, care va fi util nu numai pentru a căra lucrurile de mai sus, ci și pentru teancurile de bani pe care urmează să le primiți la schimb;
  • O minte deschisă – deși ca român nu îți sunt străine întârzierile și lipsa de informații, nu te vei putea bucura de aventură dacă mergi acolo cu pretenții de cetățean european care are drepturi.

Banii și cărțile de credit

Moneda Madagascarului se numește Ariary, iar 1 euro este aproximativ 3500 de ariary. Cea mai mare bancnotă este de 10.000 de ariary, așadar pentru 500 de euro ai primi 1.750 de bancnote. Aici devine foarte util rucsacul.

Poți lua euro sau dolari pentru a-i schimba, iar cardul îl poți folosi în caz de nevoie. Bancomatele și locurile în care se poate plăti cu cardul sunt rare, iar noi am avut supriza să aflăm că unele locuri îți includ pe factură și taxele lor bancare dacă alegi să plătești cu cardul.

Un avantaj în a avea ghid este că te poate duce la un valutist, care oferă o rată de schimb mai bună decât exchange-urile.

Costurile

Ca să nu repet la fiecare, vă spun de la început că prețurile în Madagascar sunt mici pentru orice, în afară de avion și închiriatul unei mașini.

  • Cazările noastre au fost între 15 și 50 de euro cu mic dejun inclus;
  • Mâncare – noi la o masă pentru doi cu tot cu băuturi am dat cel mai puțin 10 euro și cel mai mult 30, cu desert și băuturi incluse. Prețurile variază în funcție de zonă, cele vizitate de mai mulți turiști, cum sunt Ile Sainte-Marie și Nosy Be, au prețuri mai mari;
  • Suvenirurile pot fi luate la prețuri mici atât în diversele locații vizitate, cât și la târgul de suveniruri din capitală, unde poți ajunge să iei lucruri chiar și cu mai puțin din jumătatea prețului cerut inițial. Ca exemple pot să vă dau un set de magneți pe care am dat vreo 3 euro, un lemurian de pluș (pentru mine) pe care am dat vreo 4 euro, o sticlă de rom luată cu 10 euro și o pălărie luată cu 5 euro;
  • Intrările în parcuri variază în funcție de parc și de tururile alese, însă trebuie să luați în calcul și bacșișul pentru ghizi, care sunt obligatorii pentru vizitatea parcurilor. Găsiți detalii despre prețul vizitării parcurilor naționale în poză:

madagascar_parks_prices

  • Bacșișurile – deși nu sunt obligatorii, sunt așteptate de la străini. Pentru ghizi am dat între 10.000 și 30.000 de ariary (3 și 9 euro), în funcție de cât ne-au plimbat și cât de încântați am fost de ei. Pentru șoferii care conduc mașinile închiriate e 10.000 ariary (3 euro) pe zi, pentru cei care ne-au dus bagajele am dat 1.000-2.000 de ariary (30-60 eurocenți) pe bagaj, iar la masă lăsam 10% din nota de plată, pentru care de fiecare dată am primit mulțumiri repetate. Am lăsat și câte 1.000-2.000 ariary cameristelor.
  • Țigările sunt în jur de 2 euro, însă nu am găsit decât branduri locale;

Transportul și drumurile

Drumurile Madagascarului o să te facă să îți fie dor de drumurile din România. Cele asfaltate au câte o bandă pe sens și multe gropi, sunt circulate de camioane și pe margine merg oameni pe jos sau pe bicicletă care noaptea nu se văd pentru că nu sunt semnalizați cu nimic și iluminatul stradal nu există. Sunt și drumuri neasfaltate pe care e și mai rău pentru că se fac șanțuri imense în urma ploilor și e greu să mergi chiar și cu un 4×4. Noi am făcut 270 km în 7 ore pe un astfel de drum și Leonard, ghidul nostru, ne-a zis că ăsta nici măcar nu e cel mai rău dintre ele. Acum mi se pare amuzant, dar când mergeam noaptea în beznă pe serpentine eu stăteam cu nasul într-un ebook ca să nu văd nimic.

Transportul în orașe se poate face cu taxiul sau tuk-tuk-ul, dar nu știu să îți spun cât costă.

În ceea ce privește transportul între diversele destinații, sunt mai multe opțiuni:

  • Taxi-Brousse – cea mai ieftină opțiune e maxi-taxiul malgaș care mie una mi s-a părut nesigur și inconfortabil pentru că erau mai toate pline ochi și cu multe bagaje deasupra. Am vorbit cu o fată care alesese să călătorească cu taxi-brousseul prin Madagascar și mi-a confirmat că sunt înghesuiți câte 3 oameni pe 2 scaune și câți mai încap în picioare. În plus, am văzut că sunt oprite de filtre de poliție care îi dau pe toți jos ca să verifice pasagerii. Cu siguranță este o opțiune pentru cei ce vor să călătorească foarte ieftin, dar e necesar și un spirit aventurier și multă răbdare;
  • Trenuri – circulă pe câteva rute, nu știu prețul, însă știu că pot face incredibil de mult pentru că nu se ține cont de orar și se oprește des. O opțiune bună pentru cei ce vor să le fie dor de CFR;
  • Mașină închiriată – noi am găsit cel mai mic preț de 1.000 de euro pentru 2 săptămâni. Am adăugat benzina, faptul că sunt filtre de poliție, faptul că nu vorbim franceză și faptul că nu știam nimic despre drumurile din Madagascar și am luat una dintre cele mai bune decizii din viața noastră – am decis să nu închiriem o mașină;
  • Mașină închiriată cu șofer – Prețul ar fi evident mai mare față de pentru opțiunea anterioară, dar măcar ai un localnic care știe drumurile și care vorbește engleză dacă te-a apucat recent Dumnezeu de un picior;
  • Avion – opțiune proastă din cauză că sunt puține rute, prețul e cam 250 de euro de persoană din cauza monopolului pe care îl deține Air Madagascar, iar de parcă astea nu ar fi de ajuns, cursele se anulează foarte des din cauza numărului mic de pasageri și nu, nu primiți compensații. Am înțeles că spre și dinspre Nosy Be și Ile Sainte-Marie cursele sunt mai sigure pentru că sunt cele mai populare destinații. Există și opțiunea de a închiria un avion privat, dacă aveți niște sute sau mii de euro în plus prin buzunare;
  • Ghid care are mașină – aceasta a fost opțiunea noastră și pentru noi a fost cea mai convenabilă. Am știut de la început ce program aveam, câți kilometri urma să facem, am oprit când am avut nevoie și am ajuns la timp și în siguranță de fiecare dată.

Limba

Limbile oficiale în Madagascar sunt malgașă și franceză, foarte puțini vorbesc și engleză.

Găsirea unui ghid

După ce ne-am dat seama că noi nu ne putem descurca singuri, am cerut mai multe oferte de la agenții de turism din România. Prețurile erau între 2.500 și 10.000 de euro de persoană cu tururi prestabilite.

De departe cea mai bună ofertă am primit-o de la Leonard, care ne-a ajutat să alegem cele mai bune destinații pentru timpul pe care îl aveam la dispoziție și care a organizat absolut totul pentru noi. Tot ce a trebuit să facem noi erau bagajele și să ajungem acolo.

Eu vă recomand să apelați la un ghid local pentru că ei știu cel mai bine drumurile și punctele de interes, în plus puteți personaliza vacanța în funcție de timp, buget și dorințe și verificați dacă vorbește engleză – am citit despre agenții care au ghizi ce vorbesc engleză doar în cadrul ofertei, la fața locului mai greu. Dacă sunteți interesați, puteți să îmi scrieți și vă pun în legătură cu Leonard.

Internet

Poți lua un SIM pe care să pui credit și să iei o opțiune de internet. Prețurile variază de la 3 eurocenți pentru 10 MB la 123 de euro pentru 150 GB. Detaliat aici. Leonard avea un modem portabil pe care l-am încărcat și l-am putut folosi amândoi atât în mașină, cât și la cazări.

Menționez că Vodafone are acoperire în Madagascar, pe când Digi nu are. Eu nu am sunat pe nimeni pentru că aveam internet, dar e bine de știut.

Mâncare

Mâncarea în Madagascar este bazată în principal pe orez și carne de pui sau zebu (bovină) gătită în diverse feluri și cu diverse sosuri. Se găsesc foarte multe fructe de mare și multe feluri de pește. Salate nu prea se găsesc, ce am putut comanda în afara capitalei a fost o salată de roșii cu ceapă, care a fost foarte bună.

Peste tot la marginea străzii sunt femei care vând fructe, vă recomand să luați pentru că sunt bune și foarte ieftine.

Diferențe culturale

În Madagascar sunt 18 grupuri etnice care au trăsături diferite, asta datorându-se valurilor de imigranți de origine africană, asiatică și arabă. Influența lor se observă astăzi în limbă, mâncare și obiceiuri, precum și în diverse plante care au fost aduse de popoarele migratoare.

Sunt zone în care sunt bărbați cu mai multe neveste, deși poligamia este interzisă. Sunt zone în care familia fetei trebuie să primească un dar care să compenseze pentru pierderea fetei, de obicei acest dar fiind bani sau bovine. De asemenea, obiceiurile anumitor triburi cer ca bovinele să fie furate, nu cumpărate, pentru că bărbatul trebuie să își dovedească astfel puterea.

Poți auzi despre mai multe lucruri care sunt fady (taboo), care înseamnă că sunt interzise sau sacre. De asemenea, e posibil să se vorbească despre tine dacă auzi vazaha (străin) în jurul tău.

Nume locații

Toate locațiile din Madagascar au un nume malgaș, însă încă se folosesc și variantele date de coloniștii francezi și asta poate crea o mică confuzie atunci când vrei să mergi undeva și auzi nume diferite. Poți să te interesezi din timp dacă sunt mai multe variante. Spre exemplu, capitalei Antananarivo i se spune și Tana sau Tananarive, orașului numit Toamasina i se spune și Tamatave, iar insula Ile Sainte-Marie se numește și Nosy Boraha. Nosy însemnă insulă și se regăsește în toate numele malgașe date insulelor. Ar fi “politically corect” să folosești numele malgașe pentru că variantele franceze au fost date de coloniștii care au lăsat răni adânci în Madagascar, însă mulți locuitori folosesc numele franceze și nu se supără când le folosesc și turiștii.

Ce poți vizita

În funcție de cât timp ai la dispoziție și ce îți dorești să vezi și să faci, poți alege dintre multitudinea de locații pe care le oferă Madagascarul. Nu te lăsa înșelat de aspectul mic pe care îl are insule pe hartă, Madagascarul se întinde pe 582.800 Km² și din cauza drumurilor proaste se merge destul de încet, unele zone fiind accesibile greu. Planificarea călătoriei poate fi dificilă din cauză că nu sunt prea multe informații pe internet și situațiile se mai pot schimba la fața locului.

Sunt multe parcuri în care poți să vezi natură unică în lume, multe plaje pentru cei ce vor să fie singuri cuc, cât și activități precum cățărări, scubadiving, windsurfing, kaiac-canoe, island hopping și altele. Dacă vrei răsfăț, Madagascarul nu duce lipsă nici de cazări exclusiviste.

Poți citi ce am făcut noi la Tsingy de Bemaraha, parcul Andasibe-Mantadia și pe Ile Sainte-Marie. Pentru alte destinații poți vizita website-ul parcurilor naționale unde găsești informații în franceză sau aici în engleză.

De ce să vizitezi Madagascarul

Am lăsat această parte la urmă pentru că am scris deja multe motive în postările anterioare. Le enumăr, din nou, pe scurt:

  • Fauna – dintre cele 200.000 de specii cunoscute (încă mai sunt descoperite specii noi), aproximativ 75% sunt endemice insulei;
  • Flora – 80% dintre cele aproape 15.000 de specii de plante nu se găsesc nicăieri altundeva în lume;
  • Geografia – jungle, păduri uscate, deșerturi, munți, plaje idilice, lagune, platouri, mlaștini – singurul lucru care îi lipsește e zăpada;
  • Misterul – în fiecare zi petrecută în Madagascar ai ocazia să descoperi lucruri noi, de care nu ai mai auzit sau nu ai mai citit nicăieri;
  • Bugetul – în afară de prețul biletelor de avion, celelalte cheltuieli sunt cu mult mai mici decât în Europa;
  • Aventura – sunt disponibile o multitudine de activități pentru pasionații de sporturi;
  • Cultura – deși parte a Africii, Madagascar are o cultură diferită și fascinantă;
  • Lemurienii – deși fac parte din faună, eu îi consider un element cu totul special care merită menționat;

Spor la planificat și călătorie plăcută!

Leave a Reply

